🚭 هفته ملی بدون دخانیات از 5 تا 11 خرداد 1403 با تاکید بر حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات و شعار «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی» نامگذاری شد.

صنعت دخانیات نه تنها سلامت عمومی نسل حاضر را تهدید می‌کند بلکه موجب ایجاد وابستگی نسل‌های بعدی به نیکوتین می‌شود.

این صنعت برای حفظ سود سرشار خود و جایگزینی میلیون‌ها مشتری که بر اثر مصرف این محصولات و مواجهه با دود آن جان خود را از دست می‌دهند و همچنین افرادی که با ترک مصرف دخانیات از بازار این صنایع خارج می‌شوند، نوجوانان و جوانان را هدف قرار داده است.

یکی از معضلات مهم در این زمینه مصرف سیگار الکترونیکی در بین جوانان می باشد

سیگارهای الکترونیکی در ابتدا به عنوان ابزاری برای ترک سیگار و سایر محصولات دخانی معرفی شدند اما تحقیقات مختلف و ادامه‌دار نشان می‌دهد که ویپ‌ها و پادها برای ترک مصرف دخانیات موثر نیستند و درعوض، شواهد نگران‌کننده‌ای در مورد اثرات نامطلوب آنها بر سلامت مصرف‌کنندگان به دست آمده است.

در حال حاضر کودکان و نوجوانان در سنین پایین در دام مصرف سیگارهای الکترونیکی افتاده‌اند و ممکن است که این نسل به نیکوتین گره بخورند.

سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین و بسیار اعتیادآور هستند که برای سلامتی بسیار مضر است.ثابت شده که این محصولات دخانی، باعث تولید مواد سمی در بدن می‌شوند که برخی از این مواد سمی سرطان‌زا هستند و برخی دیگر از آنها خطر ابتلا به اختلالات قلبی و ریوی را افزایش می‌دهند.
مصرف سیگارهای الکترونیکی همچنین می‌تواند بر رشد مغز تأثیر سوء بگذارد و منجر به اختلالات یادگیری در جوانان شود.
نیکوتین به عنوان یک ماده سمی و اعتیادزا سبب می‌شود فرد در کنار سیگار الکترونیک از سایر محصولات دخانی هم استفاده کند؛ چرا که این وابستگی در فرد ایجاد می‌شود و با تجزیه و تغییر شکل مواد شیمیایی موجود در این ترکیبات در اثر واکنش الکتریکی، حجم عظیمی دود همراه با مقادیر زیادی مواد خطرناک و سرطان‌زا از جمله پروپیلن آلفا گلایکول ساطع می‌شود.

به گفته وی، تحقیقات نشان داده است که بیش از ۸۰ درصد افرادی که سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، مصرف همزمان سیگار را هم دارند و اینگونه نیست که اگر کسی سیگار الکترونیک بکشد دیگر سیگار مصرف نکند؛ زیرا بعد از مدتی سیگار الکترونیک وابستگی روانی و جسمی فرد به سیگار را تأمین نمی‌کند.