امروز 23 فروردین ماه، روز بزرگداشت دندانپزشک می باشد
به همین مناسبت به سراغ دکتر صیاد، مدیریت محترم درمانگاه تخصصی دندانپزشکی حضرت جوادالائمه (ع) رفتیم تا ضمن تبریک این روز خدمت ایشان و همکاران محترمشان ، صحبتی پیرامون چالش های حوزه سلامت دهان و دندان و درمانگاه دندان پزشکی حضرت جوادالائمه (ع) داشته باشیم.
  •  با سلام و آرزوی قبولی طاعات و تسلیت ایام شهادت امام علی (ع) لطفا خودتان را معرفی فرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم، ضمن عرض سلام و خداقوت و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما، ایام شهادت حضرت امیرالمومنین و شب های قدر هست، تسلیت میگم خدمت شما و انشالله که تا پایان ماه رمضان تمام گناهان ما بخشیده شود و بهترین تقدیرها برایمان رقم بخورد.
حقیر دکتر پوریا صیاد هستم، مدیر درمانگاه تخصصی دندانپزشکی حضرت جوادالائمه (ع)
با توجه به اینکه 23 فروردین ماه روز دندانپزشک می باشد این روز را به همه همکاران فعال در این عرصه تبریک میگویم.
  • آقای دکتر لطفا برامون از چالش ها و مسائلی که  در حوزه دندانپزشکی باهاش برخورد دارید صحبت کنید.
یک موضوعی که محیط دندانپزشکی باهاش سروکار داره اینه که همیشه ما میگیم دندان مغفور میمونه، یعنی ما اگر دردی در هر ناحیه بدنمان حس شود تا اون درد رو رفع نکنیم آرام نمیشینیم درصورتیکه درمورد دندان همچین حالتی وجود ندارد، یعنی زمانیکه از آسیب های جزئی و پوسیدگی شروع میشود ما بواسطه عدم ارتباط که با دندان پزشکی داریم مراجعه نمیکنیم و زمانی مراجعه میکنیم که عملا یک محیط پرچالشی رو از لحاظ درمانی روبروی دندانپزشک قرار میدهیم.
به هیچ عنوان همکاران دندانپزشک هیچوقت دوست ندارند فضای هزینه های دندانپزشکی بگونه ای باشد که وقتی اسم دندانپزشکی می آید از ترس هزینه های دندانپزشکی مراجعه وجود نداشته باشد.
مسلما دندانپزشکی که تمام تلاشش بر اینست که درد بیمار را درمان کند مطمئنا تمام دغدغه ذهنی اش حفظ سلامت و آرامش و ثبات دندانی بیماراست.
و ما انسان های منصف در جامعه دندانپزشکی کم نداریم برای مثال در همین درمانگاه پزشک متخصص در تایم استراحتش و با حالت روزه وقتی خبردار شدند که بیمار اورژانسی مراجعه کرده است ، به درمانگاه تشریف آوردند و کار بیمار را انجام دادند.
  • باتوجه به اینکه تقریبا یکسال از افتتاح درمانگاه تخصصی دندانپزشکی حضرت جوادالائمه (ع) گذشته لطفا تاریخچه ای از درمانگاه و موقعیت اون بیان کنید
این درمانگاه از 7 اسفند سال 1400 در مکان جدید شروع به کار کرد و تا پایان سال 1400 ما بصورت آزمایشی مجموعه در حال کار بود ، چون ساختمان جدید بود و فضای خاصی تدارک دیده شده بود و این فضا در مجموعه استان های خراسان مشابه ندارد.
برای همین نیاز بود مدتی مورد بررسی قرار بگیرد تا ایرادهاش رفع شود.
و از 1 فروردین 1401 بصورت رسمی در مکان جدید و با سبک و سیاق جدید و طبق اصول پرونده الکترونیک آغاز بکار کردیم.
فرایند درمانی در این مکان طبق گام های پرونده الکترونیک می باشد. البته کلمه پرونده الکترونیک کلمه ناآشنایی میباشد .
و بطورخلاصه به این معنی است که همه چیز شفاف باشد و مستندات ذخیره شود و دردسترس بیمار باشد و بیمار هر زمان مراجعه کند مستندات پزشکی اش در سامانه وجود دارد.
درمورد موقعیت فیزیکی، درمانگاه ما شامل چهار طبقه درمانی میباشد.
طبقه همکف شامل اتاق تشخیص، تصویربرداری و اطلاعات درمان می باشد.
طبقه اول بخش عمومی در دو بخش خواهران وبرادران
طبقه دوم بخش تخصصی شامل جراحی فک و صورت، جراحی لثه، پروتز، درمان ریشه ، ارتدونسی و زیبایی و اطفال
طبقه سوم هم قسمت لابراتوار دندانی می باشد
  • موضوع جدیدی که درمورد دندانپزشکی جوادالائمه برای بیماران وجود دارد و خودتان هم اشاره کردید موضوع پرونده الکترونیک میباشد لطفا برای خوانندگان درمورد این موضوع توضیح میدهید
نیت پرونده الکترونیک اینست که روند درمان منوط بر درخواست بیمارنباشد بلکه بهترین روند را براساس اولویت درمانی طرح ریزی شود.
طبق روال و عرف معمول بیمار با شکایت از دندان عقل به مراکز مراجعه میکند، از همان دندان عکس گرفته میشود و درمان انجام میشود.
اما طبق اصول پرونده الکترونیک وقتی بیمار به درمانگاه مراجعه میکند در ابتدای امر به اتاق تشخیص و تریاژ مراجعه میکند و براساس اولویت درمانی برای گرفتن عکس های تکمیلی و سپس معاینه کامل و جامع هدایت میشود.
و برای بیمار توضیح میدهیم که  درست است شما برای دندان عقل مراجعه کردید ولی دندان شماره 5 و 7 شما هم نیاز به درمان دارد.
رسالت ما انجام اولویت بیمار است اما نقش اطلاع رسانی و آگاهی براساس مشکلات دهان و دندان بیمار نیز انجام میشود.
بیمار در اتاق تشخیص معاینه میشود و برای انجام درمان قبل از شروع کار نسبت به فرایند درمان آگاه میشود. هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ پزشک مربوطه که میتواند انتخابی باشد و یا براساس شخصی سازی که ما نسبت به پزشکان انجام دادیم.
شخصی سازی اینگونه است که ما دندان عقلی را که میدانیم باید توسط دندانپزشک متخصص انجام شود به سمت دندانپزشک عمومی مجموعه خودمان که میدانیم تواناییش را هم دارد هدایت نمیکنیم و علت اینکار هم تضمین کیفیت درمانی میباشد.
هدایت بیمار براساس تخصص پزشک مربوطه است تا بتوانیم آسیب ها را به حداقل برسانیم.
بعد از اتاق تشخیص بیمار به اطلاعات درمان مراجعه میکند و تمام فرایند درمانی که گفتیم توسط اطلاعات درمان برای بیمار توضیح داده میشود.
  • درمورد خدمات بخش لابراتوار بیشتر توضیح میدهید؟
ما در بخش لابراتوار خدمات دست دندان و پروتز پارسیل بی دندانی، کست ارتدونسی، نایت گارد و تعمیرات دست دندان و … بیمارها که قبلا به مشهد ارسال میشد را تماما از صفر تا صد در مجموعه خودمان انجام میدهیم.
و انشالله در فاز دوم روکش های دندانی را راه اندازی خواهیم کرد تا دیگر نیازی به ارسال و مراجعه به استان های دیگر نباشد.
  • خدمات شاخص کلینیک رو لطفا بیان کنید.
در مورد خدمات عمومی و پایه که شامل معاینه و طرح درمان جامع ، آموزش بهداشت و جرمگیری، ترمیم و درمان ریشه و کشیدن و جراحی های عمومی میتوانیم ادعا کنیم که پاسخگویی 100 درصدی داریم.
درمورد خدمات تخصصی هم پاسخگویی 80 درصدی داریم.
جراحی دندان های کانین نهفته ، جراحی دندان عقل پیچیده، درآوردن تومور در حوزه جراحی فک و صورت انجام شده
4 همکار ارتدونسی
3 همکار پریو و لثه
2 همکار زیبایی
2 همکار پروتز و ایمپلنت
درمجموعه مشغول بکار میباشند که تمام خدمات این حوزه ها را پوشش میدهند
و تنها شرمندگی ما برای مراجعه کنندگان عدم حضور متخصص درمان ریشه میباشد  که بعلت محدودیت و انحصار این زمینه و تعرفه های محیط درمانگاهی این کار هنوز انجام نشده.
یک سری خدمات نو در سالی که گذشت انجام شده که شامل
5 مورد دندانپزشکی بیهوشی برای بیماران ناتوان ذهنی در اتاق عمل مرکز درمانی حضرت جوادالائمه (ع)
بیماران عفونی (مبتلا به هپاتیت) در استان ما بی پاسخ بودند اما با دستگاه یو وی که پیش بینی کردیم و پروتکل های آموزشی توانستیم به ایشان خدمات ارائه دهیم.
5 مورد خدمات رسانی به محرومین انجام شد.
یک اردوی جهادی 3 روزه در شهرستان گرمه برگزار شد
و طرح جمعه های انتظار که طراحی خودمان بود و در این طرح بیماران محروم توسط خودمان و یا کمیته امداد شناسایی میشدند
با همکاری پزشکان سطح شهر و مجموعه و طبق روال عادی و بدون تفاوت با سیر درمان بیماران عادی، کار درمان انجام شد.
در 4 جمعه  و برای 300 بیمار محروم ارائه خدمات انجام دادیم
4 آذر و با رویکرد هفته بسیج
9 دی ماه به مناسبت شهادت سردار سلیمانی و با شعار مرد میدان
14 بهمن به مناسبت عید انقلاب
12 اسفند به مناسبت نیمه شعبان
  • آقای دکتر بفرمایید در راستای بررسی نظرات مردم و بهبود کیفیت خدمات چه گام های برداشتید؟
ما در درمانگاه واحدی به نام  سی آر ام داریم. که به معنای  ارزیابی عملکرد درمانی توسط بیمار میباشد
3000 تماس به مراجعین توسط این واحد انجام شده است. هدف ما استخراج چالش هایمان میباشد
طبق مستندات این واحد و طبق نظرات مردمی حدود 80 درصد رضایت داشتیم.
درسال گذشته 100 هزار مراجع داشتیم و حدود 280 هزار خدمات انجام دادیم.
و فکر میکنم 80 درصد رضایت عدد قابل قبولی میباشد
  • هدف های میان مدت و بلند مدت که برای درمانگاه دندانپزشکی در نظر دارید رو با ما در میان میگذارید؟
هدف اصلی ما ثبات درمانی است یعنی بتوانیم 100 درصد نیازهای مراجعه کنندگان را پوشش دهیم.طوری پزشک های معتمد را جذب کرده باشیم که 25 یونیت ما در همه حال فعال باشد و بتوانیم ظرفیت درمانی خودمان را بالاتر ببریم.
هدف بعدی افزایش نظارت درمانی میباشد یعنی بتوانیم تضمین درمانی به بیمار بیدهیم که البته این موضوع در حال حاضر هم وجود دارد و تا یکسال مشکلات پیش آمده را تضمین میدهیم و درصورت وجود ایراد بدون دریافت هزینه، ایراد را رفع میکنیم.
هدف بعدی افزایش رضایتمندی میباشد.
و هدف دیگرمان راه اندازی فاز دوم لابراتور میباشد.
اجرای هرچه بهتر طرح انطباق هم هدف دیگر ما میباشد. البته همین الان هم اگر خدمتی که بیمار میخواهد در توان پزشک همگن خودش باشد حتما به همان پزشک ارجاع داده میشود.
دغدغه بزرگی که داریم و نیاز به همکاری و درک متقابل درین مورد داریم، بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان میباشد. که قصد داریم ابتدا درمورد خانواده محترم نیروهای مسلح و سپس عموم مردم این طرح را اجرا کنیم.
و اعتقاد ما این است که درین مورد حتی 25 صدم قدم هم برداریم مفید واقع شده ایم.
  • درانتها اگه موضوعی هست که نیاز به بیان دارد بفرمایید .
یک موضوعی که باعث سوتفاهم بین مراجعان شده است و اصطلاح پاسکاری را درین مورد بکار میبرند
اطلاعات درمان براساس اولین نوبت موجود و ظرفیت دندانپزشک بیمار را به آن دندانپزشک ارجاع میدهد. حالا دندانپزشک بعد از بررسی میفهمد که توانایی انجام خدمت مورد نظر را ندارد و سپس ما گزینه های دیگر را بررسی میکنیم تا به بهترین پزشک ارجاع داده شود. این موضوع شاید زمانگیر باشد ولی نشانگر ابزار نظارتی موجود در مرکز میباشد تا کار به بهترین وجه و با کیفیت و باتضمین انجام شود و به نوعی برساس وجدان دندانپزشکان و مرکز میباشد.
موضوع دیگری هم که باآن سروکار داریم اینست که پرچالش ترین و سخت ترین دندان ها به اینجا مراجعه میکنند. و طرح درمان به همین خاطر سخت تر و طولانی تر میشود.
آرزویی هم که برای سال جدید دارم اینست که هیچکس در سال پیش رو مشکل حوزه دهان و دندان نداشته باشد و همه ما یک گام به سمت بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان برداریم و بهترین اتفاقات برای همه مخصوصا کادر درمان رقم بخورد و انشالله ما هم در حد توانمان و تا وقتی که بودیم بتوانیم در درمانگاه به مردم ارائه کنیم.
  • با تشکر از شما ، ما هم روز دندانپزشک را خدمت شما و همکارانتان در حوزه سلامت دهان و دندان تبریک عرض میکنیم و بریتان آرزوی موفقیت و سلامتی داریم.